söndag 29 november 2009

Uppsatsdags.

Nu har jag funderat länge och väl över vad min b-uppsats i konstvetenskap skall handla om. Svårt det där att bestämma sig alltså. Men nu vet jag! Eftersom jag inte bara är intresserad av konst utan även av dräkthistoria visste jag egentligen redan från början lite vad jag ville inrikta mig mot. Jag ville på något vis behandla användandet av - eller kanske utformingen av - kvinnans korsett och hur den formar ett kvinnoideal i äldre tiders konst, kanske på 1700-talet.

En av mina favoritkonstnärer är Antoine Watteau och som det faller sig var han känd för att antagligen vara den allra första modeskaparen. I sina målningar från det tidiga 1700-talet visar han kvinnor i stora klänningar med det som har kommit att kallas watteauveck i ryggen - alltså att klänningsryggen hänger i draperade veck separerade, eller löst höngande, från kroppen - som på den första målningen här nedanför. Watteauvecken blev oändligt trendiga i hela Europa och trenden höll sig kvar under hela 1700-talet. Därför känns det ganska naturligt att studera hur Watteau valde att framställa sina kvinnor genom vad han väljer att låta dem vara iklädda.


Jag känner mig inspirerad! Titta bara så fint:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar